Klimaforandringer
Atmosfæren er, med sin sammensætning af gasser som fx CO2, et beskyttende lag mod verdensrummets kulde. Men noget tyder på, at denne sammensætning ændrer sig, så den gennemsnitlige temperatur på Jorden stiger. CO2 er en drivhusgas, som bl.a. stammer fra vores stigende forbrug af olie, gas og kul.
Vores adfærd og den måde vi bruger Jordens ressourcer på ser ud til at have en direkte sammenhæng med Jordens gennemsnitstemperatur. Derfor kan vi også gøre en indsats ved at blive mere bæredygtige i vores forvaltning af naturressourcerne.
Klimaforandringer handler ikke kun om, at det bliver varmere i Danmark, og at havet stiger. Det handler i lige så høj grad om de store miljømæssige og sundhedsmæssige problemer, som nedbrydning af landskaber og ændringer i nedbørsforholdene kan få for menneskers levevilkår andre steder i verden.
Spørgsmål
- Hvordan kan vi handle bedst muligt lokalt, nationalt og internationalt?
- Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at begrænse CO2-udledningen, og dermed begrænse klimaforandringerne?
- Hvordan vil I arbejde for at begrænse CO2 udledningen på skolen, i hjemmene og i lokalsamfundet?
Forslag til arbejdet med temaet Klimaforandringer
Undersøgelse
Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:
- Klimaforandringerne, årsager og betydninger for vores miljø, natur og jord
- Klimaforandringernes betydning for menneskers levevilkår i Danmark og resten
af verden - Danmarks og Verdens CO2-udslip
- Løsninger og muligheder for at sænke CO2-udslippet på skolen, lokalt og nationalt
- Det lokale energiforbrug og energiforsyning
- Alternativer til kulkraftværker og andre typer kraftværker, som ikke er CO2-neutrale
- Kommunens planer for energi og for klimatilpasning
Eksempler på undersøgelser
- Undersøg hvad klimaforandringerne er, og hvad de skyldes
- Undersøg hvilken betydning klimaforandringerne har for menneske og natur
- Undersøg den lokale energiforsyning og det lokale energiforbrug
- Undersøg og vurder tekniske løsninger og muligheder for besparelser
- Undersøg kommunens planer for klima (fx opsætning af vindmøller)
- Byg eller afprøv modeller af solfangere, solceller, vindmøller m.m.
Ud af skolen
Besøg ud af skolen - for eksempel:
- En energiforbrugende virksomhed. Undersøg energiforbrug samt deres tanker og handlinger for energibesparelser.
- Energiproducent - hvoraf produktionen er på grundlag af vedvarende energi
- Virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer m.m., der arbejder med CO2
besparende løsninger - Energiværksteder, eksperimentarier osv.
Gør en forskel
Gennemfør mindst en indsats for at begrænse klimaforandringerne. For eksempel:
- Spar så meget CO2 på skolen som overhovedet muligt gennem en indsats, der varer udover projektets periode
- Gennemfør CO2-besparelsesprojekter i hjem, institutioner, virksomheder m.fl. Besparelserne kan gennemføres i form af klimakontrakter, hvor deltagerne lover at spare en vis mængde CO2 i en bestemt periode (se evt. ideoplæg på Grønt Flag Grøn Skoles hjemmeside)
- Udarbejd anbefalinger til kommunen, til hjemmene, til virksomheder/institutioner om, hvor de kan spare CO2
- Inddrag eleverne i overvejelserne og installeringen af nye CO2-besparende installationer på skolen fx solfanger, vindmølle, varmepumpe eller anden CO2-besparende teknologi
Informer og involver
Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:
- Lave information om klimaforandringer og besparelsesforslag til hjemmet og institutionen
- Fortælle om projektet på skolens hjemmeside
- Lave en debataften på skolen, hvor I inviterer politikere og debattører til at diskutere klimaforandringer og konsekvenser heraf
- Fortælle om arbejdet i de lokale medier